kiamat sudah dekat

Image hosted by Photobucket.com

Alim ulama menerangkan ketika da'wah terhenti sebentar ada 3 perkara besar terjadi:

1. Diangkatnya ketakutan dari hati orang kafir terhadap orang Islam
2. Banyak orang kembali murtad dan sebagian tidak mau lagi membayar zakat.
3. Munculnya Nabi palsu, Musailamah al Kahza

Image hosted by Photobucket.com
# Abu Bakar ra berkata,

"Aku lebih rela istri-istri nabi diserang musuh dan bangkainya dicabik-cabik serigala daripada agama dan usaha agama ini terhenti".

#Menurut imam Al-Ghazali, kurnia Allah yang dimaksudkan dalam hadith ini bukanlah kurnia untuk orang kaya yang dapat mengamalkan tasbih tersebut sambil menderma harta mereka di jalan Allah, tapi apa yang dimaksudkan dengan kurnia (yang khas) itu ialah TASBIH YANG DIUCAPKAN OLEH ORANG MISKIN LEBIH TINGGI NILAINYA DARI TASBIH YANG DIUCAPKAN OLEH ORANG KAYA.

#Apabila seorang hamba (mukmin) itu telah ada kebesaran Allah dalam hatinya, maka kebesaran yang lain (makhluk) tidak akan masuk ke dalam hatinya (termasuk kebesaran dirinya sendiri). Jadilah hatinya seperti bejana (sejenis bekas) yang berlubang. Tidak ada sebarang cairan pun yang akan mauk ke dalamnya. Tatkala itu Allah akan berkata kepadanya seperti Raja (MalikurRayyan) berkata kepada Nabi Yusuf Alaihissalam: Beta mengangkat kamu (Yusuf) pada kedudukan yang hampir di sisi Beta.
Allah akan memberikannya panji-panji (kebesaran). Ke mana pun dia pergi maka dia akan membawa panji-panji tersebut bersamanya".

#Antara tanda orang yang ikhlas ialah hatinya tidak terkesan dengan pujian dan tidak terkesan dengan cacian.Tidak kembang hidung bila di puji dan tidak melenting bila dicaci. Terus istiqamah dalam amal.

Gambaran orang yang tidak ikhlas pula ialah terus amal bila dipuji dan berhenti amal bila dicaci. Ringkasnya tidak istiqamah.

Moga Allah swt mengurniakan kita sifat ikhlas dan istiqamah. Insyaallah.

#Barangsiapa yang mengorbankan diri dan harta tanpa mengharapkan apa-apa bahagian di dunia dan menanti-nanti bahagian di akhirat merupakan orang yang dekat dengan Rasulullah s.a.w. di akhirat kelak. Insya Allahu Ta'ala.

#Bagi wanita, apabila mereka dapat taat kepada suami mereka, semua amal kebaikan yang suaminya lakukan akan dapat pada isterinya juga (berkait dengan satu hadis ).

Jadi galakkan suamimu sembahyang di masjid, keluar ke jalan Allah s.w.t., buat ghash, ziarah dan apa2 kerja agama yang lain.

Semoga berdua bertemu kembali di Jannah...

1 Pandang, Baca, Ulas, Sampaikan.:

Anonymous said...

asslamualaikum w.b.t.
awak,
terima kasihlah ingtkn sy ....wlaupun ditujukn utk semua muslimah diseluruh dunia nie , tp ianya amt bermakna buat diri sy yg amat lemah nie......
awak,
asyik utk girl jer ....utk boy mana ?takkn kami jer yg perlu berkorban?

© ©COPYRIGHT 2005 - 2009. TSMC. Design by ; KUPIAH KELABU

Stick Figure Family at FreeFlashToys.com
Make your Stick Figure Family at FreeFlashToys.com